W najbliższej przyszłości Toyota, Idemitsu Kosan, ENEOS i Mitsubishi Heavy Industries (MHI) zamierzają wprowadzić na rynek paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla, co znacznie przyczyni się do dekarbonizacji transportu. Aktualnie firmy są w trakcie zaawansowanych badań nad wdrożeniem tego innowacyjnego rozwiązania, które ma nastąpić już około 2030 roku w Japonii.
Paliwa neutralne pod względem emisji dwutlenku węgla przyczyniają się do zmniejszenia emisji tego związku chemicznego całym cyklu życia produktu. Obejmują one paliwa syntetyczne (e-paliwa) produkowane z pomocą wodoru i dwutlenku węgla oraz biopaliwa powstające z roślin pochłaniających CO2 podczas fotosyntezy. Paliwa w formie ciekłej są łatwe do transportu i magazynowania, co czyni je idealnymi nośnikami energii.
Szybkie rozprzestrzenianie się paliw neutralnych klimatycznie wymaga współpracy firm z różnych branż. W związku z tym Toyota, Idemitsu Kosan, ENEOS oraz MHI już prowadzą intensywne badania w tej dziedzinie. Koncerny analizują schematy i plany wdrażania nowych paliw oraz różnorodnych systemów potrzebnych do ich wprowadzenia na rynek japoński. Przedsięwzięcie to ma również istotne znaczenie dla bezpieczeństwa energetycznego Japonii.
Prace nad nowoczesnymi paliwami są kluczowym elementem strategii dekarbonizacji Toyoty, która od wielu lat inwestuje w innowacyjne napędy, technologie i paliwa bezemisyjne, a także stara się zmniejszyć emisję CO2 w pojazdach z silnikami spalinowymi. Pierwszym tego zwiastunem było już wprowadzenie w 2007 roku w Brazylii samochodu, który mógł być zasilany zarówno biopaliwem, jak i tradycyjną benzyną. W przyszłości koncern zamierza stworzyć silniki spalinowe, które będą wykorzystywać paliwa neutralne klimatycznie, a jednocześnie ich projekt będzie umożliwiał ich funkcjonowanie z napędami zelektryfikowanymi.